Metronom Interaktywny – Rewolucja w rehabilitacji neurologicznej i ruchowej
Co to jest interaktywny metronom?
Interaktywny Metronom (IM – od ang: interactive metronome) to oparty na funkcjach umysłowych program do oceny i ćwiczeń rehabilitacyjnych, opracowany specjalnie w celu poprawy tych funkcji umysłu, które bezpośrednio wpływają na skupienie, uwagę, planowanie w czasie i przestrzeni (motoryczne). To, z kolei korzystnie wpływa na poprawę zdolności ruchowych, łącznie z ogólnymi funkcjami motorycznymi a także z podstawowymi zdolnościami poznawczymi takimi jak planowanie, organizacja i język.
Jak to działa?
IM to program ćwiczeń, o określonej strukturze, ze ściśle określonymi progami osiągnięć, który wymusza na pacjencie ruchy absolutnie zgodne z komputerowo generowanym rytmem. Uczestnicy programu mają synchronizować ruchy kończyn (rąk i nóg) z rytmem dźwięków słyszanych przez słuchawki; pacjenci powtarzają rytmicznie – zgodnie z tym, co słyszą w słuchawkach – określone ruchy, np. stąpanie palcami po specjalnej macie sensorycznej, lub klaskanie w dłonie ubrane w specjalne rękawice IM. Licencjonowany zestaw audio lub audio-video dostarcza natychmiastowej informacji zwrotnej. Różnice pomiędzy czasem wykonania pacjentów a rytmem generowanym komputerowo mierzone są w milisekundach. Uzyskany wynik wskazuje na dokładność wyczucia czasu.
Dzieci
Korzyści
Ponad dziesięcioletnie badania kliniczne oraz analizy przypadków wykorzystania IM pokazują, że rezultaty uzyskane w zakresie motoryki, rytmiki, planowania czasu prowadzą do poprawy:
- uwagi i koncentracji
- funkcji językowych
- zachowania (agresja, nadpobudliwość)
- koordynacji i kontroli ruchowej
- równowagi i sposobu poruszania się
- wydolności i wytrzymałości fizycznej organizmu
- umiejętności motorycznych umożliwiających
- samodzielne życie samodzielności w zakresie korzystania z protez kończyn.
Dla kogo jest IM?
Użycie IM może przynieść pozytywne skutki u osób z problemami z planowaniem czasowo-przestrzennym, z opóźnieniami w rozwoju mowy i funkcji językowych, zaburzeniami senso-motorycznymi, trudnościami w uczeniu się, z rozmaitymi trudnościami poznawczymi i fizycznymi. Osoby, które skorzystały z IM to zarówno dzieci i dorośli z następującymi zespołami / objawami:
- zaburzenia inegracji sensorycznej
- zespół Aspergera
- Autyzm
- ADD/ADHD ( zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi )
- porażenie mózgowe
Dlaczego warto skorzystać z IM?
„ Uważam, że IM bardzo pozytywnie wpływa na poprawę umiejętności integracji dwustronnej i na zwiększenie czasu napięcia pojedynczych kończyn. Dzieci chętniej angażowały się w wykonywanie bardziej złożonych i trudniejszych zadań ”
Tracy Cueli-Dutil, pediatra, Miami Children’s Hospital / Dan Marino Center, Miami, FL
„ Zainteresowałem się IM w szczególny sposób ponieważ, podobnie jak inne narzędzia przeze mnie wykorzystywane, może być pomocny w indukowaniu zmian w mózgu. W rezultacie dzieci mogą osiągać niebywały postęp w bardzo krótkim czasie ”
Aditi Silverstein, Przewodniczący Ośrodka Rehabilitacji i Rozwoju, Roanoke, VA
„ Stosujemy IM w połączeniu z innymi, tradycyjnymi metodami leczenia interdyscyplinarnego w stosunku do pacjentów hospitalizowanych i dochodzących, dzieci i dorosłych. Przy pomocy tego programu wielu naszych pacjentów szybko z pacjentów wymagających intensywnej opieki stało się pacjentami dochodzącymi, uczęszczającymi na mniej intensywną terapię. Zaobserwowaliśmy zdecydowaną poprawę w sposobie poruszania się, koordynacji, skupieniu i uwadze a także w procesach myślowych.”
Cheryl Miller- Scot, (otolaryngolog??? L? OTR/L) Dyrektor Generalny Usług Szpitalnych, HealthSouth Hospital
Wyniki badań klinicznych
Uszkodzenia rdzenia kręgowego:
Rehabilitację metronomem interaktywnym zastosowano u 32-letniego mężczyzny z niedowładem kończyn dolnych, u którego stwierdzono znaczne zaburzenia reakcji równowagi biodra i kostki. Przed terapią IM nie był w stanie dotykać piętami ziemi w trakcie przemieszczania się, a ćwiczenia na bieżni mechanicznej tolerował jedynie przez dwie minuty przy prędkości pół mili na godzinę. Mężczyzna odbył 19 sesji z IM, po których mógł siedzieć, samodzielnie stać, maszerować na bieżni mechanicznej przez ponad pół godziny przy prędkości 1.2 mili na godzinę, i przemieszczać się samodzielnie na odległość ok. 130 stóp z minimalną pomocą opiekuna.
Udar naczyniowy mózgu
U 46-letniego menedżera stwierdzono udar naczyniowy mózgu (CVA), a w jego następstwie problemy ze zmysłem równowagi. Cierpiał na zaburzenia równowagi, zawroty głowy przy poruszaniu głową lub gałkami ocznymi, problemy decyzyjne z radzeniem sobie w trudnych sytuacjach. Wykazywał znaczną niezborność ruchów, słabą koordynację, trudności ze skakaniem i ogólny brak wyczucia równowagi. Po jedenastu sesjach z użyciem metronomu interaktywnego funkcje równowagi powróciły, zdecydowanie poprawiła się koordynacja ruchów. Wykonywał podskoki i „fikołki” bez utraty równowagi, a zawroty głowy występowały już tylko w 20% czasu. Znów mógł podejmować trudne decyzje wymagane na kierowniczym stanowisku.
Uszkodzenie mózgu w wyniku traumy
D.S. doznał uszkodzenia mózgu w wypadku samochodowym mając 19 lat. Przed zastosowaniem IM ruchy D.S. były nieskładne i brak im było płynności, „zacinał” się w trackie mówienia. W ciągu kilku lat po wypadku udało mu się odzyskać podstawowe ogólne zdolności motoryczne i językowe. Dopiero w wielu 38 lat D.S. został poddany rehabilitacji metronomem interakcyjnym. Już przed zakończeniem szóstej sesji IM z znaczący sposób poprawiły się u niego ogólne funkcje motoryczne i precyzja kontroli ruchów rąk. Po zakończeniu rehabilitacji metronomem interaktywnym D.S. odzyskał symetrię i koordynację ruchów oraz zdecydowanie poprawił płynność mówienia.
Parę słów o metronomie
Metronom Interaktywny (IM) został opracowany na początku lat 90tych XX wieku i prawie natychmiast stwierdzono jego niezwykłą użyteczność w pracy z dziećmi problemami z nauką szkolną oraz zaburzeniami rozwojowymi. Metronom Interaktywny to rezultat szeregu lat klinicznych prac badawczych wspieranych przez wybitne autorytety świata medycyny; szybko zyskał ogólnonarodową sławę i uznanie jako przełomowe narzędzie pomagające tym pacjentom w uzyskaniu poprawy uwagi i koncentracji, kontroli i koordynacji motorycznej, funkcji językowych oraz większej kontroli własnej impulsywności.
Terapeuci pracujący z IM zauważyli również pozytywne efekty korzystania z IM w terapii pacjentów z nabytymi zaburzeniami neurologicznymi i motorycznymi. Obecnie IM jest wykorzystywany przez kliniki i ośrodki rehabilitacyjne, w podobny sposób jak w terapii rozwojowej i reedukacji, w leczeniu urazów wylewów, uszkodzeń mózgu, zaburzeń równowagi oraz choroby Parkinsona.
Spektrum zastosowań IM jest bardzo szerokie dzięki temu, że mierzy on i usprawnia planowanie motorycznie i czasowe – newralgiczny obszar centralnego układu nerwowego. Jako wsparcie i pomoc tradycyjnych metod terapii poprzez wykorzystanie IM został powołany do życia Wydział Technologii Rehabilitacji (RTD- z ang: Rehabilitation Technologies Division).
Obecnie, na rynku amerykańskim i kanadyjskim, funkcjonuje ponad 2500 terapeutów pracujących z IM w ponad 1700 klinikach, szpitalach i ośrodkach uniwersyteckich. Liczba ta ciągle rośnie. O IM wypowiadały się również szeroko media np., CBS Elary Show, CNN News, US News and Word Report, a także wiele, wiele innych lokalnych stacji radiowych i telewizyjnych.
Koszt jednej sesji - 90 zł
Zaleca się 18 spotkań - dwa, trzy razy w tygodniu.